مزایا و معایب شومینه گازی

شومینه گازی قابدار

انسان از گذشته ی دور تا به حال از روش های مختلفی برای گرم کردن پیرامون خود استفاده می کند، در گذشته از چوب به عنوان ماده آتش زا برای شومینه ها استفاده می شد به علت مصرف زیاد چوب در صدد یافتن ماده ای جایگزین برای چوب بر امدند و سرانجام سوخت گاز به جای سوخت چوب برآمد و در زندگی های امروزی از سوخت گاز به عنوان گرم کردن محیط پیرامون استفاده می شود و یکی از رایج ترین و پرکاربرد ترین شومینه ها برای گرم کردن، شومینه گازی می باشد.

شومینه های گازی به دو نوع کلاسیک و مدرن به کار گرفته می شوند که نوع سبک این دو نوع شومینه به انتخاب فرد و یا طراحی دکوراسیون داخلی بستگی دارد.

لازم به ذکر است که شومینه های گازی در زندگی های امروزی در اکثر موارد از سبک های مدرن خطی می باشد و طراحی های مدرن خطی قابلیت گرمادهی بیشتری را دارند.

مزایای شومینه گازی:

حرارت و حس زیبای آتش 

از مزایای شومینه گازی می توان به ایجاد گرمایش و انتقال حرارت بیشتر نسبت به سایر شومینه ها و استفاده از هیزم در صورت قطع گاز، ظاهری زیبا و حس لذت طبیعی آتش اشاره کرد.

استفاده از نقش و نگار در نمای شومینه 

در شومینه های گازی می توان از نقش و نگار های مختلف در نمای شومینه و داخل آن استفاده کرد و این نوع دیزاین به سلیقه ی فرد و طراحی دکوراسیون داخلی بستگی دارد امروزه با سرامیک های نسوز، چوب های مصنوعی و ذغال های مخصوص که تمام نشدنی هستند می توان ظاهری زیبا و دل نشین همانند سوختن چوب طبیعی استفاده کرد تا ظاهر سوخت چوب های طبیعی حفظ گردد.

محصول مرتبط : فروش شومینه های گازی دیواری

هیزم شومینه گازی 

هیزم شومینه گازی علاوه بر زیبایی فوق العاده نقش گرمایش به سزایی را در محیط اطراف دارد و وقتی هیزم شومینه توسط شعله ی آتش حرارت دیده و سرخ شده است گرمای زیادی را در محیط پیرامون خانه پخش می کند.

دلیل انتخاب شومینه گازی به جای شومینه هیزمی 

  1. شومینه های هیزمی حس طبیعی سوختن چوب فوق العاده ای دارند اما مدل های گازی نسبت به مدل های هیزمی دارای مزیت فراوانی هستند :
  2. در شومینه های گازی نیازی به حمل و گذاشتن چوب برای سوختن نیست.
  3. در شومینه های گازی اثری از دود، خاکستر، دوده و پسماند های حاصل از سوخت چوب نیست.
  4. در شومینه گازی شعله آتش خاموش نمی شود و به مراقبت خاصی نیاز ندارد.
  5. در شومینه های گازی همانند بخاری با استفاده از ترموکوبل می توان شعله آتش را خاموش یا روشن و یا شعله آتش را کم یا زیاد کرد.
  6. در شومینه های گازی بین 70 تا 90 درصد انرژی به گرما تبدیل می شود.

 

شومینه گازی فریم سفید

 

معایب شومینه گازی:

تولید گاز های سمی 

از معایب شومینه گازی می توان به تولید گاز های سمی اشاره کرد که برای خروج این گاز های سمی باید دودکش تعبیه کرد به همین جهت در مراحل اولیه ی ساخت خانه باید دودکش را در نظر بگیریم.

اتلاف انرژی 

هدر رفتن نسبتأ زیاد گرمای تولید شده از دودکش از مهم ترین معایب شومینه گازی است.

عدم حمل و جابجایی 

شومینه های گازی همانند شومینه های برقی  قابل حمل و جابجایی نیستند و به دلیل داشتن دودکش و ترموکوبل نمی توان آن ها را جابجا کرد.

نکته ایمنی شومینه گازی

در مقاله ی بالا از مزایا و معایب شومینه گازی توضیح داده شد و لازم به ذکر است که نکته ی ایمنی را هم به اطلاع برسانیم که یکی از رایج ترین مرگ و میر در کشور، خفگی بر اثر نشتی گاز می باشد بنابراین برای جلوگیری از بروز این حادثه لازم است که شومینه گازی مجهز به ترموکوبل باشد و ناگفته نماند که باید شیر جداگانه برای قطع و وصل گاز نصب شود.

اگر علاقمند هستید ببینید: مزایا و معایب شومینه برقی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *